maanantai 4. elokuuta 2014

Elämä kuvina


Kolmantena kurssitehtävänä on esitellä sovellus, jossa voi käsitellä kuvaa ja ääntä. Olen havainnut, että Instagram on erittäin suosittu sovellus ja päätin jo kurssin alussa, että haluan tutustua siihen paremmin. Instagram on mobiilikuvapalvelu, joka perustettiin vuonna 2010. Tällä hetkellä se on maailman nopeimmin kasvava sosiaalisen median palvelu ja sillä on yli 200 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Sovellus on ilmainen, ja sen kautta käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita sekä tykätä toisten kuvista ja kommentoida niitä.

Instagram-kuvat voi jakaa helposti muissa sosiaalisen median kanavissa ja niihin voi lisätä paikkatiedot. Kuvat rajautuvat automaattisesti neliöiksi ja niitä voi käsitellä sovelluksen eri filttereillä. Palvelua kehutaan erittäin helppokäyttöiseksi eikä valokuvauksesta tarvitse tietää mitään. Instagramin suosio perustuukin nimenomaan kuvien jakamisen helppouteen, mutta myös toisten käyttäjien kuvien selaamiseen ja suosikkiaiheiden seuraamiseen. Kuvien selaaminen tapahtuu helposti Twitteristä tutuilla #aihetunnuksilla eli hashtageillä.

Opiskeltuani Instagramin perusteet päätin heittäytyä mukaan ja alkaa jakaa elämääni kuvien kautta. Lyhyeksi jää tämän sovelluksen käyttökokemusten esittely, sillä palveluun kirjautuminen vaatii olemassaolevan tilin ja tilin voi luoda vain mobiililaitteilla. Palveluun ladattuja kuvia voi katsella myös verkkoselaimella, mutta tilin avaaminen ja kuvien lataaminen onnistuu vain mobiililaitteilla. Jälleen yksi esimerkki siitä, miten ikivanha puhelimeni ajaa minua kohti epäsosiaalisempaa elämää.

Joskus vielä palaan älypuhelinten maailmaan ja silloin otan Instagramin käyttöön. Palan halusta kerätä elämästäni valokuvapäiväkirjaa sovelluksen avulla. Valitettavasti en osaa palvelun sisällöstä kertoa enempää, mutta olen ymmärtänyt, että sovellusta hyödyntävät erityisesti julkkikset, jotka rakentavat palvelun avulla omaa imagoaan. Myös yksityiset ihmiset saattavat saada palvelussa suuria määriä seuraajia. Yllättävän vähän olen törmännyt yrityksiin, jotka hyödyntäisivät palvelua. Visuaalinen viesti on kuitenkin äärimmäisen vaikuttava, joten olettaisin, että yrityksetkin pystyisivät palvelua enemmän hyödyntämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti