Taloussanomat julkaisi toissapäivänä artikkelin itsensä brändäämisen hyödyistä. Yritykset ja julkisuuden henkilöt ovat aina pyrkineet luomaan positiivista julkisuuskuvaa, mutta itsensä brändäämisestä on tullut osa myös tavallisten ihmisten arkipäivää ja työelämää. Taloussanomien mukaan hyvä brändääminen auttaa esimerkiksi oikean työpaikan löytämisessä sekä työnhaussa erottumisessa. Suomen Mediaoppaan mukaan brändi tarkoittaa "tavaramerkin ympärille muodostunutta positiivista mainetta". Brändi on siis jonkinlainen yhteenveto tuotteen sisällöstä ja identiteetistä. Onnistunut brändi antaa tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä.
Olen koko kurssin ajan ihmetellyt tätä itsensä brändäämistä
ja osin vastustellutkin sitä. Jaoin kesäkuussa ajatuksiani aiheesta ja Martta
laittoi kommentin, joka antoi ajattelemisen aihetta: Mitä jos brändäystä ajattelisi
toimintana, jossa esitellään hyviä puolia omasta luonteesta ilman sen kummempia
tavoitteita tietynlaisesta imagosta. Olen ajatellut brändäyksen teennäisenä,
mutta sitähän sen ei nimenomaan pitäisi olla – eikä saisi olla.
Aiheeseen liittyen päätin esitellä seuraavana
some-sovelluksena LinkedIn-sovelluksen. LinkedIn on verkostoitumisväline, joka on
maailman suurin Internetissä toimiva työelämän tarkoituksiin luotu verkosto.
LinkedIn eroaa esimerkiksi Facebookista siinä, että se on perustettu nimenomaan
työelämän ja ”ammattilaisten” verkostoitumiseen. Se ei ole panostanut niin
sanottuun sosiaaliseen hengailuun, vaan enemmänkin työelämässä hyödyllisiin
seikkoihin, kuten vaikkapa bisneskontaktien keräämiseen. Palvelun tarkoituksena
on toimia eräänlaisena työnhakijoiden ja työntekijöiden kohtaamispaikkana. Sivusto
aloitti toimintansa vuonna 2003 ja palvelusta on olemassa myös mobiilisovellus.
Käyttäjiä palvelussa on yli 300 miljoonaa ja yli 3 miljoonalla yrityksellä on
oma profiili palvelussa. (LinkedIn.)
![]() |
LinkedInin käyttäjät maittain. Lähde: Linkedin.com |
LinkedInin käyttäjät voivat verkoston avulla löytää
mahdollisia työkumppaneita, ja vaihtaa viestejä muiden verkoston jäsenten
kanssa. LinkedIn onkin ehkä yksi helpoimpia ja kenties tehokkaimpia tapoja
lisätä sekä yrityksen, että yksittäisen työntekijän näkyvyyttä sosiaalisessa
mediassa. Kun Facebook nähdään pitkälti viihteellisenä, voi LinkedIn tarjota
hyvän foorumin työelämän ja sosiaalisen median yhdistämiseen. LinkedIn-palvelun
perimmäisenä tarkoituksena on oman osaamisensa markkinointi. Toisin sanoen
ammatillisen profiilin luonti. Tämä tapahtuu muun muassa omien taustatietojen,
kuten työkokemuksen ja koulutuksen listaamisen, suositusten ja
kontaktiverkoston avulla. Palvelun henkilökohtainen profiili muistuttaakin avointa
CV:tä.
Olen ollut rekisteröityneenä LinkedInissä muutaman vuoden.
Profiilini on hyvin suppea sisältäen vain tärkeimmät työ- ja koulutustiedot
sekä valokuvan. Kotiäitinä ollessani en ole koko palveluun juuri edes
kirjautunut, mutta löysin hyvän tietoiskun LinkedInin käytöstä työnhaussa.
Palaan työelämään syyskuun alussa ja vaikka työpaikanvaihto ei ole tähtäimessä,
voisin brändäämismielessäkin hyödyntää olemassaolevaa profiiliani ja päivittää
sen informatiivisemmaksi. Oletko sinä LinkedInissä? Oletko osannut hyödyntää
palvelua jollain tavalla, esimerkiksi työnhaussa?
Lähteet: LinkedIn. About LinkedIn. Luettavissa: http://press.linkedin.com/about.
Luettu: 29.7.2014
Tätähän olen itsekin pohdiskellut tämän kurssin puitteissa. Olen samaan tapaan LinkedInissä kuin sinäkin, mutta en ole vielä osannut hyödyntää sitä. Itsekin perehdyin ko. sovellukseen tarkoituksena myöhemmin syksyllä laittaa profiili kuntoon. Hyvä tuo löytämäsi tietoisku aiheesta. Kiitos! :)
VastaaPoista