tiistai 29. heinäkuuta 2014

Itsensä brändääminen osa tavallisten ihmisten arkipäivää ja työelämää


Taloussanomat julkaisi toissapäivänä artikkelin itsensä brändäämisen hyödyistä. Yritykset ja julkisuuden henkilöt ovat aina pyrkineet luomaan positiivista julkisuuskuvaa, mutta itsensä brändäämisestä on tullut osa myös tavallisten ihmisten arkipäivää ja työelämää. Taloussanomien mukaan hyvä brändääminen auttaa esimerkiksi oikean työpaikan löytämisessä sekä työnhaussa erottumisessa. Suomen Mediaoppaan mukaan brändi tarkoittaa "tavaramerkin ympärille muodostunutta positiivista mainetta". Brändi on siis jonkinlainen yhteenveto tuotteen sisällöstä ja identiteetistä. Onnistunut brändi antaa tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä.

Olen koko kurssin ajan ihmetellyt tätä itsensä brändäämistä ja osin vastustellutkin sitä. Jaoin kesäkuussa ajatuksiani aiheesta ja Martta laittoi kommentin, joka antoi ajattelemisen aihetta: Mitä jos brändäystä ajattelisi toimintana, jossa esitellään hyviä puolia omasta luonteesta ilman sen kummempia tavoitteita tietynlaisesta imagosta. Olen ajatellut brändäyksen teennäisenä, mutta sitähän sen ei nimenomaan pitäisi olla – eikä saisi olla.

Aiheeseen liittyen päätin esitellä seuraavana some-sovelluksena LinkedIn-sovelluksen. LinkedIn on verkostoitumisväline, joka on maailman suurin Internetissä toimiva työelämän tarkoituksiin luotu verkosto. LinkedIn eroaa esimerkiksi Facebookista siinä, että se on perustettu nimenomaan työelämän ja ”ammattilaisten” verkostoitumiseen. Se ei ole panostanut niin sanottuun sosiaaliseen hengailuun, vaan enemmänkin työelämässä hyödyllisiin seikkoihin, kuten vaikkapa bisneskontaktien keräämiseen. Palvelun tarkoituksena on toimia eräänlaisena työnhakijoiden ja työntekijöiden kohtaamispaikkana. Sivusto aloitti toimintansa vuonna 2003 ja palvelusta on olemassa myös mobiilisovellus. Käyttäjiä palvelussa on yli 300 miljoonaa ja yli 3 miljoonalla yrityksellä on oma profiili palvelussa. (LinkedIn.)

LinkedInin käyttäjät maittain. Lähde: Linkedin.com

LinkedInin käyttäjät voivat verkoston avulla löytää mahdollisia työkumppaneita, ja vaihtaa viestejä muiden verkoston jäsenten kanssa. LinkedIn onkin ehkä yksi helpoimpia ja kenties tehokkaimpia tapoja lisätä sekä yrityksen, että yksittäisen työntekijän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Kun Facebook nähdään pitkälti viihteellisenä, voi LinkedIn tarjota hyvän foorumin työelämän ja sosiaalisen median yhdistämiseen. LinkedIn-palvelun perimmäisenä tarkoituksena on oman osaamisensa markkinointi. Toisin sanoen ammatillisen profiilin luonti. Tämä tapahtuu muun muassa omien taustatietojen, kuten työkokemuksen ja koulutuksen listaamisen, suositusten ja kontaktiverkoston avulla. Palvelun henkilökohtainen profiili muistuttaakin avointa CV:tä.

Olen ollut rekisteröityneenä LinkedInissä muutaman vuoden. Profiilini on hyvin suppea sisältäen vain tärkeimmät työ- ja koulutustiedot sekä valokuvan. Kotiäitinä ollessani en ole koko palveluun juuri edes kirjautunut, mutta löysin hyvän tietoiskun LinkedInin käytöstä työnhaussa. Palaan työelämään syyskuun alussa ja vaikka työpaikanvaihto ei ole tähtäimessä, voisin brändäämismielessäkin hyödyntää olemassaolevaa profiiliani ja päivittää sen informatiivisemmaksi. Oletko sinä LinkedInissä? Oletko osannut hyödyntää palvelua jollain tavalla, esimerkiksi työnhaussa?

Lähteet: LinkedIn. About LinkedIn. Luettavissa: http://press.linkedin.com/about. Luettu: 29.7.2014

1 kommentti:

  1. Tätähän olen itsekin pohdiskellut tämän kurssin puitteissa. Olen samaan tapaan LinkedInissä kuin sinäkin, mutta en ole vielä osannut hyödyntää sitä. Itsekin perehdyin ko. sovellukseen tarkoituksena myöhemmin syksyllä laittaa profiili kuntoon. Hyvä tuo löytämäsi tietoisku aiheesta. Kiitos! :)

    VastaaPoista