Kolmantena kurssitehtävänä on esitellä sovellus, jossa voi käsitellä kuvaa ja ääntä. Olen havainnut, että Instagram on erittäin suosittu sovellus ja päätin jo kurssin alussa, että haluan tutustua siihen paremmin. Instagram on mobiilikuvapalvelu, joka perustettiin vuonna 2010. Tällä hetkellä se on maailman nopeimmin kasvava sosiaalisen median palvelu ja sillä on yli 200 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Sovellus on ilmainen, ja sen kautta käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita sekä tykätä toisten kuvista ja kommentoida niitä.
Instagram-kuvat voi jakaa helposti muissa sosiaalisen median
kanavissa ja niihin voi lisätä paikkatiedot. Kuvat rajautuvat automaattisesti
neliöiksi ja niitä voi käsitellä sovelluksen eri filttereillä. Palvelua
kehutaan erittäin helppokäyttöiseksi eikä valokuvauksesta tarvitse tietää
mitään. Instagramin suosio perustuukin nimenomaan kuvien jakamisen helppouteen,
mutta myös toisten käyttäjien kuvien selaamiseen ja suosikkiaiheiden
seuraamiseen. Kuvien selaaminen tapahtuu helposti Twitteristä tutuilla #aihetunnuksilla
eli hashtageillä.
Opiskeltuani Instagramin perusteet päätin heittäytyä mukaan
ja alkaa jakaa elämääni kuvien kautta. Lyhyeksi jää tämän sovelluksen
käyttökokemusten esittely, sillä palveluun kirjautuminen vaatii olemassaolevan
tilin ja tilin voi luoda vain mobiililaitteilla. Palveluun ladattuja kuvia voi
katsella myös verkkoselaimella, mutta tilin avaaminen ja kuvien lataaminen
onnistuu vain mobiililaitteilla. Jälleen yksi esimerkki siitä, miten ikivanha
puhelimeni ajaa minua kohti epäsosiaalisempaa elämää.
Joskus vielä palaan älypuhelinten maailmaan ja silloin otan
Instagramin käyttöön. Palan halusta kerätä elämästäni valokuvapäiväkirjaa
sovelluksen avulla. Valitettavasti en osaa palvelun sisällöstä kertoa enempää,
mutta olen ymmärtänyt, että sovellusta hyödyntävät erityisesti julkkikset,
jotka rakentavat palvelun avulla omaa imagoaan. Myös yksityiset ihmiset
saattavat saada palvelussa suuria määriä seuraajia. Yllättävän vähän olen
törmännyt yrityksiin, jotka hyödyntäisivät palvelua. Visuaalinen viesti on
kuitenkin äärimmäisen vaikuttava, joten olettaisin, että yrityksetkin
pystyisivät palvelua enemmän hyödyntämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti